2013-09-05
23:49:38

Boktips om Feminism!

Jag har nyligen avslutat min första hela feminist-inspirerande bok.
Boken är ett självbiografiskt, feministiskt manifest - som det står på baksidan.
 
Konsten att vara kvinna - Caitlin Moran.
 
Texterna är fantastiskt roliga samtidigt som de är väldigt politiskt viktiga. Detta är inte en bok som andra politiska böcker, nej, Moran skriver till och börja med om sig själv, man får följa henne genom livet och genom hennes funderingar från 13 års ålder. Detta varvar hon med ett enkelt men extremt öppet språk, humoristiska förklaringar och genialiska jämförelser.
 
Det bästa är att man inte ens behöver ha en politisk åsikt, eller för den delen vara feminist - det är ändå en rolig och inspirerande bok!
 
Moran går igenom allt från...
..att behöva börja använda BH...
...till sexism...
...till hårväxt...
...till vad feminism egentligen är för något.

Ett litet utdrag från boken jag själv valt:
 
"Nu frågar ni er kanske:
"Men är jag feminist? Jag kanske inte är det. Jag vet inte! Jag vet fortfarande inte vad det innebär! Jag är för trött och förvirrad för att kunna reda ut det. Den där gardinstången har fortfarande inte kommit upp! Jag har inte TID att ta reda på om jag är kvinnosakskvinna! Det verkar så jobbigt! VAD BETYDER DET?"
Jag förstår.
Och därför kommer här ett snabbtest. Stick ner handen i byxorna.
a) Har du en slida? och
b) Vill du bestämma över den själv?
Om svaret på båda dessa frågor är ja: Grattis! Du är feminist."
 
 
Sedan fortsätter Moran att förklara hur viktigt det är att vi tar tillbaka ordet feminism och verkligen lär oss vad det egentligen betyder. Fantastiskt!
 
 
Rekommenderar det verkligen.
 
 
Säg din åsikt, vad tyckte du om boken?
// Wivica

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: